In navolging van het lezen van de blogpost van Neelie Kroes [1] over de toekomst van net neutraliteit en traffic shaping wou ik de transparantie van enkele grote providers in België op de korrel nemen.

Ik ga op zoek naar hoe gemakkelijk een consument via de site van twee grote providers de nuttige informatie over traffic shaping vindt. Krantenartikels en info via Google vermijd ik dus in principe.

 

Netneutraliteit in een notendop

Netneutraliteit bestaat, kort beschreven, uit een niet-discriminatoire behandeling van data. Zo willen providers de ervaring van hun klanten verbeteren door te doen aan wat zij “Traffic shaping noemen”. Men beperkt namelijk de snelheid van bepaalde vormen hoog verbruikend verkeer zoals streaming services, voice-over-IP en peer-to-peer netwerken. Tijdens piekmomenten reserveert men maar liefst 80% van het netwerk voor de andere vormen van gebruik. Volgens Kroes, en ook naar mijn nederige mening, is daar niets mis mee, voorzover transparantie overheerst.

 

Potentieel misbruik van machtspositie

Enkele providers, Telenet en Belgacom, bieden ook andere diensten aan dan een internetverbinding. Zo wordt er vaak een combinatie van internet, telefoon en digitale TV aangeboden aan een voordeliger tarief. Precies die twee laatsten zijn nu maar liefst ook de concurrerende alternatieve diensten die de provider, voor het gebruiksgemak van de klant, wilt beperken. Het beperken van de snelheid van de concurrentie, en voorrang geven aan je eigen, evenveel verbruikende, digitale TV is blijkbaar tot nu geen probleem geweest voor de rechtspraak. Maar we dwalen af.

 

De landingspagina

Eens we op de home pagina van Telenet en Belgacom belanden navigeren we we naar de internet abonnementen en vinden we verschillende maandelijkse betaalformules. Deze zijn ietwat hoger dan die in naburige lidstaten, maar al bij al vallen de prijzen nog mee. Eens de consument verder kijkt dan de aanlokkelijke belofte van onbeperkt internet, zal men bij Telenet al gemakkelijker een hint vinden dat ze met onbeperkt toch eerder een ‘beetje beperkt’ bedoelen. Dit vindt de consument in de bekende kleine lettertjes, in vorm van een voetnoot, onderaan de pagina. Aangezien een beperking de definitie van onbeperkt toch wel verslaat zou er een opvallender sterretje langs “onbeperkt” thuishoren.

Update: Tijdens het schrijven van deze bijdrage heeft Telenet hun pagina vernieuwd. Het sterretje staat nu niet meer langs “onbeperkt” maar is vervangen door een “1” langs de naam van de abonnementsformule. Zoals u hieronder ziet zou het toch in het voordeel van de consument zijn om een opmerking te maken bij de snelheidsinformatie, in plaats van een algemene voetnoot bij “Fibernet” of “Fibernet XL”.

Maar het is toch al lovenswaardig dat men direct vermeldt dat snelheid beperkt kan zijn voor peer-to-peer en ook een link aanbiedt naar een erg duidelijk geschreven netwerkbeleid. Mijn petje af, in naam van de consument.

Bij Belgacom vinden we geen enkele vermelding van een beperking, maar slechts een kleine verwijzing naar de algemene voorwaarden van alle producten die men aanbiedt. Geen klikbare link, en ook geen verwijzing naar waar deze info op de site staat. Niet helemaal zoals het hoort, dus. Onderaan elke pagina van de site vindt men wel een link “Wettelijke vermeldingen”, wat zoveel lijkt te zeggen als “omdat het echt moet, en we niet anders kunnen.”. Hieronder vind ik een 9-tal diensten om uit te kiezen. Voor vast internet krijg ik verder nog de keuze tussen 11 verschillende pdf files waarvan enkele tegelijk toepasbaar kunnen zijn op uw abonnement. De pdf’s zijn opgemaakt zoals wetteksten en zijn duidelijk niet geschreven voor een leek die wat meer info zocht. Een consument zou voor minder zuchten, maar omdat dergelijke droge tekst voor gespecialiseerde juristen nu eenmaal dagelijkse kost is, ga ik met plezier verder.

De pdf’s zijn allesbehalve gemaakt om de leesbaarheid voor de consument te vergroten. Lay-outs zonder harde enters, felle lichtblauwe tekstkleur, simpele overname van tekst uit het ene document in het andere, et cetera.

Uiteindelijk krijgt Belgacom als troostprijs dat ik via Google kan vinden dat ze niet doen aan traffic shaping. Een beetje een gemiste kans voor prima marketing, dus. Ik vind via de zoekmachine ook dat de eerst besproken provider eigenlijk de enige is die in België openlijk aan deze praktijk doet.

 

Besluit.

Kennis is de sleutel voor de consument om te kiezen met welke dienst hij in zee gaat. Een bedrijf dreigt namelijk klanten te verliezen door slechte communicatie, maar kan ook klanten afweren door openlijk uit te komen voor de beperking van haar dienst. Telenet, de enige traffic shaping provider van België, zou er volgens mij goed aan doen om het woord “onbeperkt” in haar campagne weg te laten. Transparantie is immers van uitermate belang om te weten of men, zoals Kroes het zo mooi voorstelt, betaalt voor champagne of bruiswijn. Aan u de keuze.

 

Deze juridische bijdrage werd geschreven door juridisch redacteur Bert Nijs, redacteur voor deJuristen.
Dit artikel werd ook gepubliceerd op Bloovi.