Wat zou je nog zijn zonder jouw website, online portaal of webwinkel? Over de economische kracht van het internet, worden vandaag nog boeken geschreven. Maar hoe zit het met de juridische aspecten van het verhaal?    

Ongetwijfeld kwam je ook al in aanmerking met de ‘kritische consument‘.

Ze duiken meer en meer op, de goed geïnformeerde, strenge en kieskeurige online klanten. Ze verwachten snelheid, flexibiliteit, eenvoudigheid, en het liefst allemaal tegelijk. En dan hebben we nog niet gesproken over de wensen van de wetgever. 

Dat consumenten in onze Belgische wetgeving een beetje gepamperd worden, komt waarschijnlijk niet als een verrassing. Het Wetboek Economisch Recht (WER) biedt nog meer uitwegen en rechten voor de koper, terwijl je als verkoper steeds zwaardere verantwoordelijkheden moet dragen. 

Eén van de vele verplichtingen is informatie. Je hoort je bezoeker te informeren alsof die een gewone winkel zou binnenstappen. Als webwinkelier moet je dus bepaald bereikbaar zijn, een eenvoudig e-mailadres zal niet volstaan. Plaats je even het hoofd van je koper: zou jij niet graag makkelijk in contact komen met je verkoper? Natuurlijk wel.  Zo’n andere dooddoener is privacy.

Vandaag is het soms nog een boeltje op het internet. Onduidelijke afspraken rond gegevensverwerking (mag ik die e-mailadressen nu doorverkopen of niet?), nieuwe regels rond cookies (moet ik écht op mijn webwinkel vragen of ik het koopgedrag van mijn bezoeker mag bijhouden?) en een schrijnend gebrek aan transparantie bij datadiefstal. Hou je van je eigen en andermans privacy? Communiceer dat dan ook naar je klanten. 

Vanzelfsprekend is de webscan er niet alleen voor webwinkels, ook gewone websites hebben baat bij deze grondige controle. Zo gaan onze juristen na welke cookies je nu allemaal gebruikt (dit zijn kleine bestanden die ofwel het technisch beheer regelen van de website, ofwel een bepaald gedrag van je bezoeker bijhouden), of je algemene voorwaarden op de website nog conform de laatste regelgeving zijn, en of de bepalingen in je privacyverklaring voldoende helder zijn. 

Nog niet helemaal overtuigd? Wanneer onze scan positief is (al dan niet na evaluatie van eventuele opmerkingen), dan krijg je van ons – helemaal inbegrepen – het unieke Belgische juridische kwaliteitslabel. Dat label kan je dan meteen aanbrengen op je website of webwinkel, waardoor het vertrouwen van je bezoeker niet meer stuk kan. 

De weg terugvinden in de wirwar van regels en wetgeving rond is lang niet vanzelfsprekend. We helpen je graag vooruit, en behoeden je voor onvolledigheden of fouten.  Graag vrij van kopzorgen? Samen maken we van je website of webwinkel een succesverhaal. Overtuigd? Wacht dan niet langer, en kijk hoe we jou kunnen helpen.