#RIO2016: let the hashtaggames begin?

04 augustus 2016 | Auteursrecht, Intellectuele Eigendom

#

#Verslaafd #aan #hashtags? #Watchout #EnLeesVooralVerder

Behoor jij tot de categorie van de fervente tweeters? Hou je van sport? Staan je laatste tweets vol met hashtags als: #EURO2016 #TDF2016? Dan sta je waarschijnlijk ook al weken te popelen om #RIO2016 op je feed te laten verschijnen! Lees dan toch maar even aandachtig verder…

Vanaf zaterdag is het zover, de Spelen gaan van start. Meteen is je favoriete Amerikaanse atleet aan de beurt. Buiten alle verwachtingen om zet deze rakker van een atleet een topprestatie neer. Je enthousiasme en fierheid kan niet op, jij was namelijk de enige die geloofde in deze atleet en hem daarom sponsorde met je kleine kledingmerk. Je opent meteen je twitter om in grote letters de meest lovende tweet te schrijven: “MY ATHLETE FOR THE WIN RIO2016 #TeamUSA”

Hashtag #beschermd

Nog geen twee uur later krijg je een boze e-mail van het USOC, met de dreiging dat de tweet binnen de vierentwintig uur moet verwijderd zijn or else… Je legt je hier echter niet zo snel bij neer en je besluit je wat meer te verdiepen in deze lastige materie. Na verschillende artikelen gelezen te hebben, wordt snel duidelijk dat de hashtags #Rio2016 en #teamUSA auteursrechtelijk beschermd zijn.

Blijkbaar is het sinds enkele jaren mogelijk om hashtags auteursrechtelijk te beschermen. Dat betekent dat niet zomaar iedereen de hashtag kan gebruiken. Zo heeft het USOC tal van hashtags auteursrechtelijk laten beschermen. Hun reden hiervoor zou zijn om de officiële sponsors te beschermen tegen andere bedrijven die een graantje willen meepikken van de populariteit van de Spelen op sociale media. Of het USOC en IOC met hun methodes wettelijk recht in hun (sport)schoenen staan is minder duidelijk.

Wij denken alleszins van niet: een inbreuk op een handelsmerk gebeurt enkel wanneer iemand een merk (lees hier: hashtag) gebruikt op een manier waardoor de oorsprong van het product niet meer duidelijk is. Het zogezegde spreekwoord: met andermans veren pronken. Dat is absoluut niet het geval bij hashtags, aangezien hier zelfs geen sprake is van producten of de verkoop ervan.

Maar vrees niet, sportfans: jullie kunnen naar hartenlust #Rio2016 gebruiken. Enkel bedrijven komen in het vizier. Ben jij zo’n ongelukkige stakker met een bedrijf en wil je toch op veilig spelen? Dan raden we je aan een compleet andere # te kiezen.

Deze bijdrage werd geschreven door Julie en Eline, zomerstagiaires bij deJuristen Gent. 

Onze diensten

Information Technology

Intellectuele Eigendom

Privacy

e-Compliance