#Gaza: Oorlog en de nieuwe media

19 november 2012 | IT-recht, Social Media

#

De conflicten rond de Gaza strook bereikten sinds vorige week weer nieuwe hoogten. Na decennia van sporadische aanvallen lijkt men het tempo geleidelijk aan op te voeren. Via Twitter en Youtube merk je dat mensen duidelijk een zijde kiezen en hun mening verdedigen. Hallucinant werd het pas, toen men de officiële woordvoerder van het IDF (Isrealitische Defensie) real-time verslag zag uitbrengen over de oorlog.

Aanhangers van de Palestijnen noemen het Joodse propaganda en dat valt niet volledig te ontkennen. Het IDF zal inderdaad maar een eenzijdig beeld geven van de conflicten, en wil niets liever dan via sociale media de publieke opinie in haar voordeel te beïnvloeden. Dat deze term zo’n negatieve connotatie heeft, is dan natuurlijk weer een handig gegeven voor de Palestijnen. Onthoud daarbij dat de V.S. erg pro-Israëlitisch is ingesteld en de situatie nauwlettend in het oog houdt.

 

Propaganda

Volgens mij verschilt propaganda dan ook niet bijzonder van eenvoudige marketing. Wat me wel opviel was de manier waarop de woordvoerder van de Israëlitische Defensie verslag geeft. Men geeft namelijk constant en in real-time verslag met soms toch wel shockerende inhoud. Hieronder enkele van de meest interessante voorbeelden.

De shockerend duidelijke beelden die IDF uitzendt van de precisie raket op de auto van Hamas leider Ahmed Jabari:

VIDEO: IDF Pinpoint Strike on Ahmed Jabri, Head of #Hamas Military Wing youtu.be/P6U2ZQ0EhN4 #Gaza #PillarOfDefense — IDF (@IDFSpokesperson) November 14, 2012

Video over hoe de Israëlieten al jaren moeten lijden:

Ever wondered what life under fire feels like? This is has been the life of a southern Israeli for the past 12 yrsyoutube.com/watch?v=86FdnM… — IDF (@IDFSpokesperson) November 16, 2012

IDF twittert niet alleen, maar geeft ook verslag over de oorlog in hun blog:

For a recap of the second day of #PillarOfDefense, check out the updating postidfblog.com/2012/11/14/liv… #Hamas #Gaza — IDF (@IDFSpokesperson) November 15, 2012

Men heeft ook een Tumblr opgesteld:

To see our videos and infographics in one place, check out our new Tumblr idfonline.tumblr.com — IDF (@IDFSpokesperson) November 15, 2012

 

Vrijheidsstrijder, of terrorist?

Het IDF lijkt pionier te zijn van deze manier om de publieke opinie over hun politieke standpunten te sturen. Wanneer ik me van de feiten probeer te distantiëren lijkt dit gebruik van Twitter toch een beetje verwerpelijk. Denk er bijvoorbeeld aan dat de Hamas door Israël en de V.S. erkend wordt als terroristische organisatie, waardoor ze blijkbaar niet voor de rechtbank moeten gebracht worden. Integendeel, men upload een YouTube video van de executie op afstand. Sensatie verzekerd.

Stel je voor dat terroristische organisaties op dezelfde manier tweets wensen uit te sturen over het afvuren van bommen of het uitschakelen van leiders. Wat voor de ene persoon een vrijheidsstrijder is, zal voor de andere een terrorist zijn. Er wordt dus een pak verantwoordelijkheid gelegd bij private bedrijven zoals Twitter en Google om te bepalen of ze bepaalde content tolereren of weigeren.

Vrijheid van meningsuiting eindigt, waar de ander zijn vrijheid begint.

 

Deze bijdrage werd geschreven door Bert Nijs, juridisch redacteur voor deJuristen.

 

Onze diensten

Information Technology

Intellectuele Eigendom

Privacy

e-Compliance