Coded Couture: data baant zich een weg in uw kleerkast

14 februari 2017 | GDPR, Privacy

#

Wie heeft er nog niet gedroomd van een gepersonaliseerd kleedje dat totaal is afgestemd op uw manier van leven?

Die droom lijkt werkelijkheid te worden dankzij de unieke samenwerking tussen mode en uw persoonlijke datagegevens.

Google en Ivyrevel, een merk dat behoort tot de H&M groep, hebben samen Coded Couture gelanceerd. Deze nieuwe Android applicatie is in staat, met behulp van API Awareness, kledij te ontwikkelen die volledig is aangepast aan uw persoonlijkheid.

Hoe wordt het ontwikkeld?

De applicatie volgt gedurende een week jouw volledige doen en laten. Tijdens jouw dagelijkse activiteiten ontvangt de applicatie persoonlijke data. De regio waar je woont, hoeveel fysieke activiteiten je doet op een dag, de plaats waar je werkt, op welke momenten je weggaat en naar waar, geen enkel geheim is nog veilig.

Alle gegevens worden opgeslagen in de applicatie en dan kan het ontwerpen beginnen.

Je kiest een gelegenheid waarvoor je het kleedje wil dragen en de applicatie doet de rest. Jouw persoonlijke “Data Dress” wordt gecreëerd. Nadien ben je volledig vrij deze te kopen of niet.

Quid persoonsgegevens?

Op het eerste zicht is dit een zeer vernieuwende en aangename applicatie.

Maar wanneer we iets meer in detail de applicatie bekijken, kunnen we toch vragen stellen bij het gebruik van persoonlijke gegevens.

Deze applicatie gaat zonder twijfel zeer ver. Zo kan de applicatie ook weten of u aan het rijden bent of aan het wandelen, wanneer u wakker wordt, of uw hoofdtelefoon is aangesloten en vooral waar u bent op elk moment van de dag.

Via deze applicatie, zal Google elk detail van je levensstijl kennen. Hoe meer u de applicatie opnieuw gebruikt, hoe meer gegevens Google kan opslaan. Persoonlijke gegevens zullen dus niet lang meer persoonlijk blijven.

In het kader van de nieuwe Europese reglementering voor de bescherming van persoonlijke gegevens die van start gaat in 2018 (GDPR), kunnen en moeten we dit toch van naderbij bekijken. De nieuwe reglementering beschermt de gegevens van de persoon en verplicht zo ook mediareuzen zoals Google om uw privacy te respecteren.

Het perfect gepersonaliseerde kleedje, is het reeds voor vandaag?

Op dit moment zit de applicatie nog in een beta fase waarbij enkel een paar influencers de applicatie kunnen uitproberen. De publieke versie zou verkrijgbaar zijn in de herfst van dit jaar en het gepersonaliseerde kleedje zou ongeveer 100$ kosten.

U heeft dus nog even tijd om te beslissen of ook u uw gegevens wil prijsgeven.

Onze diensten

Information Technology

Intellectuele Eigendom

Privacy

e-Compliance