Amazon brengt de Selfierevolutie op topsnelheid

15 maart 2016 | e-Compliance, Intellectuele Eigendom, Octrooi

#

Hoeveel paswoorden zweven er zo in je achterhoofd? Het ene waarschijnlijk al wat origineler dan het andere. Van de naam van je teerbeminde vier- of tweevoeter tot de originele en magische code ‘1234’, kwestie van de hackers wat te vriend te houden.  En dan komt het moment waarop je die mist in je hoofd naar de voorgrond moet brengen bij de meest repetitieve en indringende vraag in het leven “Wachtwoord”:

Als het van Amazon afhangt, behoren deze kopzorgen definitief tot de Passé Composé.  Maak bij deze kennis met de gebruiksvriendelijke ‘Pay-By-Selfie’.

Glimlach eens naar je zesde zintuig (lees: Smartphone) en de deal met Amazon is geklonken. Geen vergeten paswoorden meer proberen achterhalen, hackers op afstand houden én geen onwennige momenten meer bij het verbergen van je wachtwoordingave in het bijzijn van vrienden of collega’s. Er kan wel gevraagd worden om even met je ogen te knipperen, je hoofd te kantelen of de beste versie van je glimlach op je snoet te toveren. Met plezier zal je dat in de toekomst doen. Hackers hebben dan bijzonder weinig kans. Een foto van een foto zal alvast niet tot hun nieuwe hacking tricks behoren.

Amazon heeft dat weer goed bekeken. Maar ook zij hebben angst voor kapers op de kust. Mastercard, Alphabet Inc’s en Alibaba vissen namelijk in dezelfde Selfievijver. Octrooieren van deze nieuwe technologie is de boodschap volgens Amazon. De octrooiaanvraag werd reeds in oktober ingediend bij de US Patent & Trademark Office, maar vandaag komt dit in de media boven water. Nu stellen wij ons de vraag of die octrooiaanvraag wel zo vlot zal verlopen.

Juristen houden van voorwaarden, en ook aan het bekomen van een octrooi zijn voorwaarden verbonden. Om een octrooi te verkrijgen in Amerika mag er (1) nog geen octrooi op bestaan: check! (2) een nieuwigheid omvatten: check! (3) non-obvious karakter hebben: check! (4) nuttig zijn: check! Nu is het afwachten of de US Patent & Trademark Office ook zo vlot door deze check-up zal gaan.

In 2013 werd ‘selfie’ het woord van het jaar, de daaropvolgende jaren brak de selfierevolutie pas echt door. Eén ding is zeker: een wereld zonder selfie, dat behoort nu pas echt tot de Passé Composé.

Deze bijdrage werd geschreven door Femke Vanden Buverie, stagiaire bij deJuristen Gent. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Onze diensten

Information Technology

Intellectuele Eigendom

Privacy

e-Compliance